روانشناسی رنگ در محیط کار

روانشناسی رنگ در محیط کار

از روانشناسی رنگ ها چه می دانید؟

روانشناسی رنگ در محیط کار تعریف رنگ: در سال ۱۶۶۶، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست.

آزمایش ها

آزمایش‌های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می‌توان رنگ‌های مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود می‌آورد.رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می‌گویند. بعضی از رنگ‌ها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی می‌کنند و نور سفید می‌سازند. این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکمّل می‌نامند.

رنگ سرد

رنگ‎ها‎ی سرد برای محیط‎ها‎یی که نیاز به فعالیت بدنی زیادی دارند، مناسب هستند. این نوع رنگ‎ها‎ ملایم و آرامبخش هستند و از خستگی افراد در محیط می‎کاهند. رنگ آبی موجب ایجاد محیطی آرام و صلح آمیز می‎شود و هیجانات را از کارکنان دور می‎کند. اگر دقت کرده باشید در بیمارستانها، جراحان با رنگ سبز وارد اتاق عمل می‎شوند زیرا این رنگ می‎تواند به بیماران آرامش دهد. همچنین تسکین دهنده بوده و می‎تواند از تنش‎ها‎ و فشار روانی ناشی از کار بکاهد.

رنگ سبز

رنگ سبز یادآور طبیعت و رنگ آبی تداعی کننده دریا و آسمان است. بنابراین می‎توانند آرامش و صلح را در محیط کار برقرار نمایند. در صورتی که محیط کار شلوغ باشد، کارکنان بیشتر نیازمند آرامش هستند. بنابراین رنگ‎ها‎ی سبز و آبی متناسب با محیط‎ها‎ی پر رفت و آمد است.

اینو هم ببین !  233 نکته اجرایی ساختمان

رنگ های گرم

محیط‎ها‎یی که آرام و بدون ورود و خروج ارباب رجوع هستند، نیاز به هیجان دارند. در این محیطها آرامش حکم فرماست و به همین دلیل ممکن است پرسنل دچار خواب آلودگی شوند. استفاده از رنگ‎ها‎ی تند و آتشین می‎تواند آنها را به وجد آورد. از جمله رنگ‎ها‎ی زرد و قرمز و نارنجی در ردیف رنگ های گرم هستند که هیجانات را تحریک می‎کند و مانع از کسلی و تنبلی کارکنان می‎شود.

رنگ نارنجی و قرمز

این رنگ‎ها‎ بیشتر در اتاقهای کنفرانس استفاده می‎شود که افراد را برای مشارکت در بحث‎ها‎ تهییج می‎کند و موجب دستیابی به نتایج مطلوب می‎شود. در برخی موارد استفاده از سایر رنگ‎ها‎ی خنثی، همچون خاکستری و کرم در کنار رنگ‎ها‎ی گرم تاثیرگذاری بیشتری دارد و نوعی تعادل را پدید می‎آورد.

رنگ زرد

رنگ زرد پرانرژی و گرم است و بیشتر برای راهروهای باریک استفاده می‎شود. رنگ نارنجی، چالشی است و یک رنگ انرژی‎زا به شمار می رود و بیشتر برای سالن‎ها‎ی غذاخوری و سلف سرویس در محیط کار کاربرد دارد. ترکیب رنگ قرمز با خاکستری نوعی متانت و وقار را به محیط می‎بخشد.

برای مطالعه کامل و استفاده از این پاورپوینت لطفا از لینک زیر دانلود نمایید

  • 4,695 بازدید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

adsads