11363406022188545250020102845454خــلـاصــــــــــــــه : چند پرسش از زاها حدید پیرامون استادیوم ورزشهای آبی المپیک ۲۰۱۲ و علایق آرشیتکت به سرزمین مادری

 

شما طراح مرکز ورزشها ی آبی المپیک ۲۰۱۲بوده اید لطفا راجع به ایده ومفهومی که در ورای این ساختمان وجود داشته توضیح دهید؟

تقریبا یک موج، یا دو موج،  اما در واقع با مورفولوژی ارگانیکی که در عمق آب هست نیز کار کرده ایم.پشت بام این ساختمان مواج است چون می خواستیم به یک سطح افقی سبک وبی وزن [از لحاظ بصری] برسیم .

و این کار ظاهرا سه برابر هزینه داشته آیا این درست است؟

پروژه اولیه شامل تمام احتمالات و هزینه ها نبود. ممکن است مصالح قیمتش پایین بیاید.مصالح در حال حاضر هزینه بر هستند و بازار رقابتی جهانی دارند قیمت بتون،سیمان و استیل بالا بوده ، البته قیمتها متفاوتند، بخشی برای ساخت و ساز به کار میرود و بخشی دیگر شامل همه چیز می شود و برای همه موارد بکار میرود که نمی توان آنها را با هم ترکیب کرد یا با هم در نظر گرفت.

علت این که مردم نسبت به این که یک چنین ساختمانی چقدر هزینه دارد علاقه نشان می دهند، چیست؟

به این دلیل که همه ساختمانهای عمومی آنجا به دقت موشکافی می شوند و توجه زیادی بر روی آنچه بعد از المپیک به جا می ماند ، می شود.این که چطورچنین فضایی یک منطقه را احیا می کند . به یک غرفه نمایشگاهی و یک پارک تبدیل می شود که به همه محله خدمات  می دهد .باید در مورد این چیزها به روش استراتژیک فکر کرد ونه به عنوان یک پروژه ی مجزا .

اینو هم ببین !  سازه فضا کار

به خاطر سرو صدا و اعتراضهایی که در رابطه با هزینه و بحران اقتصادی وجود دارد آیا هیچ آرزو نمی کردید که ساختمان ساده تری طراحی می کردید؟

در این شرایط بحران اقتصادی ، بالا بردن روحیه حتی مهم ترهم هست و باید از آنچه که در گذشته وبا عجله انجام شده درس بگیریم .شما درهیچ کدام ازاین ساختمانها راضی نیستید. نمی توانید خیلی سریع استخر را کوچک کنید زیرا که استخر المپیک است، شما نمی توانید روی فضاهای در حال تغییر جرح و تعدیلی انجام دهید ، روی سطوح شیشه ای .

کار شما کاملا”اختلاف برانگیز بوده ، آیا این اقدام دلیلی برای آغاز یک بحث و مجادله است؟

نه ، اما به خاطر اینکه در ابتدا ناآشنا بود مردم علاقه ای به آن نشان نمی دادند .

در یک دوره زمانی ، شما در خارج از انگلستان برنده ی جوایزی شده بودید و ماموریت انجام پروژه هایی داشتید ، اما نتوانستید بنایی را اینجا بسازید ، آیا تغییری حاصل شده است؟

نه فکرنمی کنم

آیا شما حس می کنید در انگلستان نادیده گرفته می شوید؟

خیر، من فقط احساس افسوس می کنم ، چون کارهای من از آنچه که اینجا یاد گرفته ام ریشه گرفته است و پاسخی است به این نوع  شهر ؛ پاسخی است به این که چگونه می توان در یک شهر تاریخی کار کرد .

شما به خاطر ترسناک بودن شهرت دارید ؛

من در این رابطه کاری نمی توانم انجام دهم ،فکر کنم که زنان زیادی با این ویژگی وجود دارند. من لزوما”در مقابل قوانینی که بر اساس یک دیدگاه ثابت وجود دارد (که چگونه باید باشیم) ایستادگی می کنم

اینو هم ببین !  طراحی پلازای مرکزی ماگوک در سئول

باایجاد وحشت شما فکرمی کنید آنها انگلیسی نیستند؟

من مطمئن نیستم که این یک موضوع نژادی است البته لحظاتی هست که به عقیده من همان وضعیت را نشان می دهند ،به گمانم این به همان دلیل است که شما از قاعده معمول پیروی نمی کنید و مردم با این رفتارراحت نیستند .این بدین معنی نیست که من تلاش می کنم مطلوب نباشم یا آنها را بترسانم .

آیا از این که انگشت نما باشید لذت می برید؟

گاهی اوقات دلنشین است

اخیرا” کفشی طراحی کردید و حالا هم که شیر آب ،آیا در پی آن هستید که این کارها را بیشتر قابل دسترس کنید؟

نه واقعیت این است که اینها فقط تفریحی است ،شما به این موضوعات  باید عملکردی فکر کنید و چون اینها چیزهای کوچکی هستند ،همه خطوط باید کاملا خوب باشند .نمی توانند ناشیانه و بدون زیبایی باشند .شما باید همانند یک مجسمه روی آن کار کنید اما به هر حال این یک شیرآب است که باید کار کند .

شما گفته بودید که از معماران بغدادی الهام گرفته اید؟

بغداد شهر بسیار زیبایی است که حومه های شهری زیبایی دارد. زندگی در خاورمیانه متفاوت از دیگر جاها است .

آخرین باری که برگشتید چه زمانی بود؟

سال۱۹۷۹

آیا به دنبال شرکت در توسعه و پیشرفت آن هم هستید؟

این خیلی دلچسب است اما لازمه اش اینست که فراتر از یک ساختمان باشد .پیشرفت دوباره یک آرزوی بزرگ است وویرانه های زیادی وجود دارد و کسی را می خواهد که به این فکر کند که چگونه این جامعه را بسازد و دوباره مردم را احیا کند .واین خیلی فراترازساختن چند ساختمان فرهنگی است .

اینو هم ببین !  آرامگاه کمال الملک ـ هوشنگ سیحون

آیا برای بغداد دلتنگ شده اید ؟

من از جهاتی دلتنگم ، دلتنگ زبانشان و آن آرامشی که در این شهرها و در کناررودخانه های بزرگشان وجود دارد.چه در قاهره و چه در بغداد شما در کنار رودخانه ها می نشینید و به این فکر می کنید که چگونه این رودها هزاران سال جاری هستند. لحظات سحرآمیزی دراین مکان ها وجود دارد.

 

 

برگردانی از فاطمه معیت

مشخصات

دانـــــلود

گزارش نسخه جدید گـزارش خرابی لینـک مشاهده QR
[star_rating themes="flat" id="3115"]
  • 1,243 بازدید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

adsads