81214118-5783348

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری مسابقه‌ای معماری برای طراحی یادمان مقبره «عاشیق قَشَم جعفری» خبر داد.

به گزارش ایسنا، فرزین حق پرست افزود: این مسابقه معماری با سرمایه‌گذاری آقای محمد رستم پور خیر فرهنگی انجام می‌گیرد که پیش از این نیز سرمایه‌گذاری خرید و مرمت خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب را بر عهده داشته است .

وی تشریح کرد: این خیر فرهنگی برگزاری مسابقه معماری و اعطای جوایز و نیز هزینه ساخت یادمان مقبره «عاشیق قَشَم جعفری» را پس از انتخاب طرح نهایی، بر عهده گرفته است.

حق پرست با اشاره به عاشیق قشم به عنوان هنرمند برجسته اهل کندرود شهرستان بستان آباد، اظهار کرد: عاشیق قشم جعفری شاعر و خواننده و نوازنده از اساتید بنام هنر عاشیقی متولد کندرود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تشریح کرد: وی متولد سال ۱۲۸۰ هجری شمسی و متوفی سال ۶۸ بود که علاوه بر هنرمندی در موسیقی عاشیقی، کتاب شعر «ائل منی آتماز» را نیز از خود به یادگار گذاشته است.

حق پرست یادآور شد: کتابی نیز پیش از این درباره شرح زندگی و اشعار ترکی وی که مضامینی تاریخی، عاشقانه و اجتماعی داشته با عنوان «عاشیق قشم جعفری‌نین یاشاییش و یارادیجیلیغی» منتشر شده است.

وی تشریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تلاش است تا در کنار حفظ و حراست از آثار تاریخی و ملموس، معرفی شایسته اسطوره‌ها و بزرگان هنر و فرهنگ و تاریخ آذربایجان شرقی را انجام دهد.

یادآور می‌شود ، عاشیق قشم مدتی در جمهوری آذربایجان  بود و پس از بازگشت هنر نواختن ساز آذری (قوپوز) را با مهارت کامل فرا گرفت ، چرا که اجداد وی هم نواختن ساز را می دانستند. وی علاوه بر نواختن دستی در شعر نیز داشت . مقبره عاشیق قشم در کندرود شهرستان بستان آباد قرار گرفته و با برگزاری مسابقه معماری، به زودی یادمانی برای مقبره این هنرمند برجسته موسیقی عاشیقی طراحی و ساخته خواهد شد.

اینو هم ببین !  مسابقه طراحی چراغ به عنوان عنصر مبلمان شهری در فضای بیرونی

لازم به ذکر است، مسابقه معماری ساخت یادمان مقبره عاشیق قشم، با هزینه  خیر فرهنگی آقای محمد رستم پور ، توسط دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز  با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، انجمن صنفی مهندسان معمار آذربایجان شرقی، ، گروه معماری برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز و گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند آثار خود را حداکثر تا تاریخ ۲۰ تیرماه سال جاری  به دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز  تحویل دهند . نتایج داوری پس از بررسی آثار اعلام شده و به برگزیدگان اول تا سوم جوایز نفیس و ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

مشخصات

دانـــــلود

گزارش نسخه جدید گـزارش خرابی لینـک مشاهده QR
[star_rating themes="flat" id="3276"]
  • 989 بازدید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

adsads