seiri dar andishe teknologi memari
سیری در اندیشه‌های تکنولوژی معماری به قلم محسن وفامهر

کتاب «سیری در اندیشه‌های تکنولوژی معماری» تالیف محسن وفامهر، مدرس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، از سوی انتشارات دانشگاه امام رضا (ع) منتشر شد.
این کتاب در هشت فصل اصلی تدوین شده است. فصل نخست این اثر به فلسفه تکنولوژی، تعاریف مربوط به تکنولوژی و نظرات دانشمندان در این‌باره پرداخته است.

فصل دوم کتاب حاضر با یک سوال اساسی آغاز می‌شود؛ «آیا تکنولوژی خنثی است؟» در این فصل با ارائه تئوری‌های مختلف سعی می‌شود به این سوال پاسخ درست و کاملی داده شود.

فصل سوم و چهارم کتاب، به دام‌های تکنولوژی و اثرات تکنولوژی از دیدگاه «لاری آ. هیکمن» اختصاص دارد و از فصل پنجم به بعد تاثیرات تکنولوژی بر ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها بررسی می‌شود.

فصل‌های پنجم تا هشتم این اثر به ترتیب به موضوعات تاثیر تکنولوژی بر انسان، تاثیر تکنولوژی بر جامعه و جوامع انسانی، تاثیر تکنولوژی بر فرهنگ و هنر و تاثیر تکنولوژی بر معماری اختصاص دارد. همچنین در فصل هشتم، نمونه‌هایی از سازه‌ها و ساختمان‌های جدید که پیشرفت تکنولوژی نقش اساسی بر آن‌ها داشته است، به تفصیل معرفی شده‌اند.

کتاب «سیری در اندیشه‌های تکنولوژی معماری» تلاش می‌کند در قالب این هشت فصل، تعریف جامعی از تکنولوژی، فرهنگ و معماری ارایه دهد، دوره‌های مختلف ظهور تکنولوژی در قبل و بعد از انقلاب صنعتی را تشریح کند و علل آن‌را توضیح و بسط دهد و به این دلیل می‌تواند منبع خوبی برای دانشجویان دکترا، کارشناسی ارشد فناوری و کارشناسی، به‌ویژه دانشجویان رشته‌های معماری و تکنولوژی معماری باشد.

اینو هم ببین !  اصول طراحی کلینیک دندان پزشکی

براساس محتوای این اثر، پس از انقلاب صنعتی و تحولات گسترده قرن بیستم، تکنولوژی به سرعت وارد زندگی بشر شده و آن‌را دچار تحولات اساسی کرده است. تکنولوژی نوین همراه خود، اثرات مثبت و منفی فراوانی برای جامعه انسانی به همراه داشته است و توانسته مستقیما بر فرهنگ، اقتصاد، تجارت و مذهب تاثیر غیر‌قابل انکار بگذارد.

درک رفتار تکنولوژی بدون شناخت صحیح از خود آن تکنولوژی و پیامدهایش ممکن نیست، لذا موضوع اصلی این کتاب، شناخت روند ظهور و رشد تکنولوژی و تاثیر آن بر جامعه انسانی و به‌ویژه معماری و فرهنگ است.

دکتر محسن وفامهر، مدرس و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و عضو وابسته دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، تاکنون بیش از ده‌ها عنوان کتاب، صدها عنوان مقاله و سخنرانی با محوریت تکنولوژی معماری ایرانی و اسلامی در مجامع تحقیقاتی و آموزشی داخل و خارج کشور ارائه داده و طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و معماری را اعم از علمی، فرهنگی با سازه‌های گوناگون در نقاط مختلف تهران و سطح کشور به انجام رسانده است.

وی همچنین عضو هسته اصلی قطب علمی‌-‌فناوری معماری دانشگاه تهران، عضو شورای فناوری‌های نوین ساختمانی و عضو انجمن مفاخر معماری ایران است.

در پی فرمایشات مقام معظم رهبری، درباره لزوم تالیف و توسعه علوم انسانی ایرانی، اسلامی و جنبش تالیف علوم انسانی، دکتر وفامهر از پیشگامان این عرصه در حوزه معماری شد و از آن زمان تاکنون بیش از هفت عنوان کتاب با این محوریت کلی تالیف و عرضه کرده است که مجموعه دوجلدی «پرواز خیال و نقش سناریو در طراحی معماری» نیز از جمله آن‌هاست.

اینو هم ببین !  مجموعه پلانهای مرکز ورزشی

نخستین ویرایش از چاپ نخست کتاب «سیری در اندیشه‌های تکنولوژی معماری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۳۹۵ صفحه، به بهای ۲۲ هزار تومان از سوی انتشارات امام رضا (ع) روانه بازار نشر شده است.

مشخصات

دانـــــلود

گزارش نسخه جدید گـزارش خرابی لینـک مشاهده QR
[star_rating themes="flat" id="3043"]
  • 1,006 بازدید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

adsads