salon varzeshi

طراحی معماری

سالن ورزشی

فایل اتوکد(dwg) پلان و برش و نما + مطالعات در ادامه مطلب

 

 

 

 

 

.

 

گزیده ای از مطالعات اولیه یک مجموعه ورزشی

۱- معرفی پروژه :

زمین در نظرگرفته شده جهت ساخت مجموعه ورزشی مورد نظر، تقریبا در جنوبی ترین نقطه از سایت یک مجموعه مشتمل بر چندین ساختمان اداری و خدماتی           واقع شده است. بنابر نظر کارفرما، این مجموعه ورزشی باید در برگیرنده ۳ سالن ورزشی شامل؛ سالن فوتسال و هندبال، سالن والیبال و بسکتبال و همچنین یک سالن چند منظوره به همراه فضاهای خدماتی، اداری جانبی باشد.

با حرکت از مرکز شهر و در مسیر جاده دسترسی به سایت مورد نظر، اولین ساختمانی که از میان مجموعه ساختمانها، به چشم خواهد آمد، ساختمان مجموعه ورزشی خواهد بود. لذا توجه به نمای جنوبی و شرقی این مجموعه و جایگاه آن در منظر عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲- استانداردها :

درطراحی یک سالن ورزشی، توجه به استانداردهای مربوطه ضروری می‌باشد . در این قسمت استانداردهای زمین‌های ورزشی و فضاهای پشتیبانی مربوط به سالن‌های ورزشی سرپوشیده به صورت جدا بیان شده است. باید توجه داشت که در طراحی سالن‌های ورزشی چند منظوره، رعایت           مقررات رقابتی سازمان‌های ورزشی ، الزامی است.

۱-۲- ابعاد سالن‌های ورزشی

مقاوم سازی

۲-۲-جایگاه تماشاچیان :

سکوهای تماشاچیان می تواند ثابت یا متحرک باشد. بهترین شرایط دید در قسمت طولی سالن است و نقطه عطف برای خط دید ۵۰ سانتیمتر بالاتر از علامت محدوده محل بازی است. برای جایگاه هایی که تا ۱۰ پله برای نشستن دارند، شیب ردیفها می تواند خطی باشد.طراحی معماری

اینو هم ببین !  مقاله بررسی ریشه های معماری مدرن
 برای جایگاه های بزرگتر، باید یک شیب سهمی شکل طراحی شود. برای ترسیم این سهمی، ارتفاع سطح چشم ۱۲۵ سانتیمتر در حالت نشسته           و ۱۶۵ سانتیمتر در حالت ایستاده، لحاظ می شود. در ضمن ارتفاع خط دید در حالت نشسته و ایستاده، به ترتیب ۱۵ و ۱۲ سانتیمتر درنظرگرفته         می شود.فاصله بین ردیفهای نشستن، ۸۰ تا ۸۵ سانتیمتر         می باشد و برای فضاهای ایستادن، این فاصله ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر در نظرگرفته می شود.
جایگاه های تماشاچیان، باید از بالا یا پایین قابل دسترسی باشند. دسترسی از پایین مقرون به صرفه تر است اما این ضرر را دارد که مردمی که در طی زمان بازی وارد می شوند، برای بازیکنان و تماشاچیانی که از قبل حضور دارند، ایجاد مزاحمت می کنند.کناره های باز باید دارای موانعی به ارتفاع ۱ متر از سطح زمین بازی باشند.عرض لازم برای نشستن هر فرد ۵۰ سانتیمتر و عمق سکو ۸۰ سانتیمتر می باشد. از این فاصله، ۳۵ سانتیمتر عمق نشیمنگاه و ۴۵ سانتیمتر عرض محل رفت و آمد می باشد.

طراحی معماریw

۳-۲-فضاهای جنبی :

اتاق های جانبی و فضاهای زیر، برای سالنهای ورزشی ضروری است:

محل ورود و دفتر بلیط­فروشی –           اتاق تعویض لباس و رختکن – فضای مخصوص تماشاچیان –           فضاهایی برای مهمانان ویژه و فضای مخصوص خبرنگاران

در ضمن وجود دفاتر اداری، اتاقهای خدماتی و کافه تریا نیز الزامی است.

– فضای اتاق‌های اداری در مجاورت ورودی سالن ورزشی، به ازای هر مراجعه کننده، ۱/۰ مترمربع

– فضای کافی شاپ، ۱۲ تا ۱۵ مترمربع

– فضای مخصوص هر گزارشگر و یا سکوی دوربین ۴ مترمربع

– انبار وسایل ورزشی، برای هر ۱۰۰ مترمربع محوطه ورزشی، ۳/۰ مترمربع (حداقل مساحت ۱۵ مترمربع)

– تعداد سرویسهای بهداشتی مورد نیاز به ازای هر مراجعه کننده،           ۰۱/۰ عدد (۴۰% مخصوص خانمها و ۶۰% مخصوص آقایان)

– ابعاد گنجه های رختکن: ۲۵ یا ۳۳ سانتیمتر عرض و ۱۸۰ یا ۹۰ سانتیمتر ارتفاع و ۵۰ سانتیمتر عمق

– دوش­ها باید از اتاق های تعویض لباس در دسترس بوده و یک محوطۀ خشک کردن هم دربین آن ها پیش بینی شود.

  • 3,011 بازدید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

adsads